APA KITA AKAN BUAT KALAU DAPAT MC

Hype...

By today, nak aku story pasal MC. Tahu tak apa tu MC..? Bahasa orang putih nya Medical Certificate.. Bahasa melayu nya pula, Penghargaan Penyakit. Okei translation yang sangat fail... Pemahaman yang mudahnya Sijil sakit yang di berikan kepada pesakit.. 


Tahu tak ape kegunaan MC ni..? Haa.. Kebiasaannya MC ni diberikan kepada pesakit yang sakit.. Kendian MC tu akan di berikan kepada majikan, untuk di claim kepada majikan.. Itulah kebiasaan nya yang berlaku.. 


AKAN TETAPI....

Ape yang aku nak cakapkan kat sini, sejauh mana MC ni memberi kesan dalam hidup kita...? Haa bunyi macam agak serius..! Aku pun tak tahu macam mane plak entry ni bunyi macam serius jer.. Takpe teruskan bacaan dahulu.. Ape yang aku lihat sekarang, kebanyakan yang ambil MC ni tak gunakankan ke jalan yang betul....


Sebagai contoh kawan aku sorang ni Azril bin bapaknya (bukan nama sebenar) haritu sakit cirit birit katanya.. Tak sempat masuk tandas, cresstttttttt terkincit dalam seluar berterabur dalam rumah.. Pergi klinik pagi tu, dapat la MC.. petang dah sihat, malam nya pula halo2 aku ajak tengok wayang.. Apa kess..?


Contoh lain pulak, Sharipah Aliana bt bapak dia (bukan nama sebenar) pergi amik MC pagi tu dengan alasan sakit perut, tup tup dapat MC.. Tengah hari tu ajak aku kuar pergi makan laksa, pastu ajak gi shopping, dan lain2 tempat lagi.. Ape kes semua ni...?


Contoh last pulak... Ismail bin abah dia (bukan nama sebenar) ajak aku lepak umah dia, so lepas lepak2 semua tu, nak malam tu die ajak aku gi klinik amik MC... Hah..? nampak tak permainan dia..? MC sekarang ni agak mudah nak dapat dekat klinik2 swasta.. Bukan itu yang aku nak tekan kan isu nya....


Yang aku nak cakapkan, MC ni selalunya untuk orang sakit.. Dah tahu sakit tu duduk lah rumah.. Duduk rumah tu berehat lah.. Berehat tu biarlah cukup2.. Biar rehar berlebihan bila dah dapat MC tu.. Ni tidak, siap berfoya-foya lagik.. Alahai... 


Terkadang terfikir sejenak.. Kita amik MC, pastu kita tak kerja hari tu, pastu kita berfoya-foya.. Duit MC tu kita claim dengan bos.. dan gaji kita berjalan seperti biasa untuk hari kita bekerja... Persoalannya, sejauh mana keberkatan gaji kita pada hari kita MC tersebut..? Wallahualam..

~KORN~

5 ulasan:

  1. Assalam, quite a long time haven't seen you :D..
    Nice observation and worth mentioning!!!

    BalasPadam
  2. Garangnya. Ye MC diberi untuk rehat dirumah bukan berjalan2 macam org tak sakit

    BalasPadam
  3. jawapannya tak berkat ler bro..hehehehhehe

    BalasPadam
  4. kalau belajor pulak jatuh hukum tak berkat la enn ~ insaf

    BalasPadam
  5. ambek MC.. berkelubung dalam selimut. itu yg sepatutnya hahaha

    BalasPadam

Ini blog Encik Korn...
Korn cakap, terima kaseh sebab sudi komen blog die...
Dan Korn cakap nanti bila die on9, die approvekan komen anda...